Nu blir det politik!

Ikväll insåg jag plötsligt att jag har Centerpartiet, Folkpartiet och Moderaterna i mitt Facebook-flöde. Inga virus alltså. Jag har själv valt att gilla deras sidor en gång för längesedan, eftersom jag alltid har identifierat mig som liberal. Det gör jag egentligen fortfarande, men jag vill inte rösta på Alliansen längre. Inte för att jag har någon lust att rösta på det rödgröna regeringsalternativet heller. Sanningen att säga vill jag inte rösta på något parti.

Jag tilltalas förvisso av Miljöpartiets, Fi:s och Piratpartiets hjärtefrågor. Men Miljöpartiet sitter liksom ihop med vänstern. Fi likaså. Och Piratpartiet då? Jag måste läsa på mer för att se bortom det Pippi Långstrumpiga namnet. Sedan återstår i princip bara ett parti som jag ännu inte nämnt. Men det är inte ett alternativ, så låt oss gå vidare.

Ikväll plockade jag bort Folkpartiet, Centerpartiet och Moderaterna från mitt Facebook-flöde. Ett alternativ kunde ha varit att gilla alla de andra riksdagsaspiranterna också, för att få en helhetsbild. Men nä. Partiernas Facebook är klubbar för inbördes beundran. Den politiska debatten följer jag hellre via journalistisk rapportering/analys och diskussioner mellan enskilda människor i min fysiska och digitala omgivning.

Vi får väl se om det räcker för att jag ska hinna bestämma mig.

Nr 4/100

Leave a Reply

