Skönhetens revansch.

I år fyller jag 40. Jag kan se bilder på mig själv som 20-åring och slås av hur fin jag var, samtidigt som jag minns hur ful jag själv tyckte att jag var just då. Nu försvinner den ungdomliga skönhet jag inte insåg att jag hade, samtidigt som jag välkomnar förmågan att se en annan skönhet även i mig själv.

För mig handlar skönhet allt mindre om något jag har eller inte har, alltmer om något jag upplever. Det handlar allt mindre om att duga eller inte i andras ögon, alltmer om att utforska och uttrycka skönhet i mig själv och i omvärlden. Allt mindre om att vara ett objekt, alltmer om att vara ett subjekt.

Ett av mitt livs många kroppsliga komplex gäller min mun. Jag började tidigt konsumera modetidningar och experimentera med både kläder och smink. I den vevan upptäckte jag att jag hade ganska smala läppar, fjärran från fotomodellernas fylliga och sensuella läppar. Sålunda blev läppstift något som jag beundrade på andra, men ytterst sällan bar själv. Tills för kanske ett år sedan.

Då insåg jag att läppstift inte behöver vara något som accentuerar en vacker mun. Det kan helt enkelt vara en vacker färg i sin egen rätt. Det handlar inte om att leva upp till ett skönhetsideal, utan om att uttrycka min egen syn på vad som är vackert. Jag behöver ju inte ha perfekta öron för att bära örhängen. Alltså behöver jag inte ha perfekt mun för att bära läppstift.

Tycker du att detta är navelskådande, meningslöst och ytligt? Ett resultat av vår kommersialiserade, skönhetsfixerade nutid? Kanske det. Men skönhet har upptagit människans sinnes- och tankevärld åtminstone sedan den grekiska antikens filosofer. I Platons Symposion från ca 385 f.kr. förklarade Sokrates “hur kärleken till det sköna kan fungera som en väg till sanningen”. Och konstnärer har genom århundraden strävat efter att gestalta det sköna i form, ord, rörelser och musik.

Jag tycker det är synd att skönhet begränsas till snäva ideal som bestämmer vårt upplevda människovärde. Det är också synd att vi i vår strävan att motverka destruktiva ideal förkastar skönhetsbegreppet helt och hållet. Tänk om vi kunde låta skönhet helt enkelt vara subjektiva sinnesintryck, som berikar och inspirerar. Tänk om skönhet kunde vara en möjlighet istället för en omöjlig måttstock.

Nr 18/100

2 responses to “Skönhetens revansch.

  1. #tjejkropp hejar på dina tankebanor idag Anna!

Leave a Reply

