När ska de avslöja mig?

Tredje arbetsveckan som pånyttfödd frilansare har passerat. Den har varit händelserik. Efter de 14 första, ganska lugna dagarna har jag den här veckan startat upp fyra nya projekt, varav två med helt nya uppdragsgivare. Det är en mäktig känsla att jobba med något man tycker om, att vara sin egen chef, och att lyckas med det.

Såvitt jag vet har de flesta någon gång frågat sig själva ”när ska de avslöja mig?”. Det har jag själv gjort många gånger, ända sedan studietiden. Jag tror inte att frågan nödvändigtvis kommer av bristande självförtroende. Den kan helt enkelt vara ett uttryck för den svindlande känslan när vi slås av våra egna framsteg, i form av alltmer avancerade uppgifter och växande förtroende från andra människor.

Men det var väldigt längesedan jag tänkte så. Och fastän jag nu känner efter extra noga, så kan jag inte hitta den där frågan inom mig längre. Jag tycker faktiskt att jag är värd det förtroende och de framgångar jag uppnått. Inte för att jag tror mig vara perfekt. Jag är väl medveten om mina svagheter. Och det kommer alltid finnas utrymme för mina styrkor att växa sig ännu starkare. Men ”avslöja”? Nä, den nojan verkar tillhöra mitt förflutna.

Nr 20/100

Leave a Reply

