Min stora skam(löshet).

20140322-213533.jpg

Igår skrev jag om att bli “avslöjad”. Idag avslöjar jag skamlöst resultatet av kvällen kylskåpsrensning. Eller snarare, en del av den. Alltför stor del av innehållet i burkarna har kastats ut. Och det finns fortfarande grejer kvar att rensa bort ur kylen.

Detta är ett resultat av en mina stora svagheter. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla den med ett ord. Slarv, lättja, glömska, koncentrationssvårigheter, handlingsförlamning?

En konsekvens blir i alla fall att de matvaror som jag (när jag tillfälligt glömmer min aversion mot matlagning) köper hem för att tillaga och äta, sedan får stå halvfulla tills de har passerat sina bäst-före-datum med god marginal. Tills jag gör en sådan här rensning.

Andra konsekvenser:
• Ett innertak som har väntat i minst två år på en nödvändig ommålning.
• Pappershögarna som bara växer, multipliceras och “arkiveras” i det skåp som råkar ha en ledig yta.
• Körkortet, som jag förträngde och sköt upp till långt efter 30.
• Min ständiga, otillfredsställda längtan att återuppta tecknandet, måleriet och sången.

Det finns fler exempel, men jag tror att poängen har gått fram. Allt som inte drabbar någon annan, det skjuts på framtiden. Men jag har en ny metod. Åtminstone för att minska det miljövidriga matsvinnet.

Det gäller helt enkelt att motstå de där idiotiska impulserna att bli en person som lagar mat regelbundet och ofta. En sådan som storhandlar och planerar en hel veckas måltider i förväg. Det är säkert jättebra för många! Men för mig funkar det inte.

Så nu bejakar jag min kortsiktighet, min brist på planering och låter det bli som det blir med maten. Än så länge funkar det riktigt bra. *tar i trä*

Nr 21/100

Leave a Reply

