Vem är Alice?

“I’ve learned not to worry about love, but to honor its coming with all my heart. To examine the dark mysteries of the blood with headless heed and swirl, to know the rush of feelings, swift and flowing as water. The new face I turn up to you, no one else on earth has ever seen.”

Orden är Alice Walkers. För några månader sedan visste jag inte vem hon var, fastän jag hade sett den världsberömda, Oscarsbelönade, Spielberg-regisserade filmen baserad på hennes mest kända roman: The Color Purple. Purpurfärgen.

För några månader sedan råkade jag se en dokumentär om henne och insåg då att hon är så mycket mer än författaren till Pulitzer-prisbelönta Purpurfärgen. Det var då jag skrev ner det där citatet, som gick rakt in i hjärtat på mig.

Hon var yngst av åtta barn i en fattig, afroamerikansk familj i Georgia, och växte upp under en tid där slaveriet fortfarande kastade långa skuggor över den amerikanska södern. Rasismen var inte bara norm, utan lagstadgad. Alice Walker var 11 år när Rosa Parks gjorde sin berömda bussresa och medborgarrättsrörelsen föddes.

Mot alla odds arbetade hon sig till framgång, i high school, vid universitetet och som författare. Dessutom verkar hon vara en fascinerande person med stark integritet.

Jag kan inte berätta allt om henne här. Dels blir det ett alltför långt inlägg, dels vet jag inte tillräckligt. Så jag avslutar med ytterligare ett Alice Walker-citat ur filmen:

“I left formal religion when I was thirteen, in favor of the forest. I would spend every Sunday reveling in the glory of nature. The trees and the flowers, the sun and the wind and the rain storms. You know, this is the only heaven I care for. If there’s another one, go. Just leave me here. Mhm.”

Nr 26/100

Leave a Reply

