Pretto, ja tack.

För ett par veckor sedan lade jag ut en bild på min första tweet någonsin, och beskrev den som något pretentiös. Min vän Joachim undrade “varför?”, vilket jag besvarade med “för att den är det”.

Min första tweet

 

Vad betyder pretentiös? Enligt Wiktionary: “mycket anspråksfull, som ställer mycket höga krav”. På dagensord.net förklaras det vidare som “fin i kanten” och “märkvärdig”. Och det var väl det jag menade med att tweeten var lite pretentiös. Att jag gjorde mig lite märkvärdig genom att uttrycka mig extra avancerat, med tjusigare formuleringar än nödvändigt.

Men varför inte? Jag tycker att det kan vara uppfriskande med komplicerade, anspråksfulla och märkvärdiga inslag i vardagen. Varför måste allt vara enkelt, folkligt och snabbsmält? Livet är inte en dokusåpa.

Nr 29/100

Leave a Reply

